Jan Kořínek Osobní stránky
web design| informační systém | přehled vybraných projektů| galerie

Informační systém

Informační systém pro GymnáziumZUŠ Pavla Křížkovského je postaven na skriptovacím jazyce PHP, databázovém systému MySQL a značkovacím jazyce XHTML. Doplňkové funkce zajišťuje JavaScript a pluginy postavené na frameworku jQuery.

Informační systém - články

Systém byl vyvíjen v letech 2006–2012 s ohledem na přání uživatelů i poslední trendy v oblasti webových technologií.

Design

Na grafický design editačního rozhraní jsou často kladeny zcela jiné požadavky, než na design běžné internetové prezentace. Zde nejsme v roli běžného konzumenta obsahu, zde se aktivně podílíme na jeho tvorbě.

grafické rozhraní systému - ukázka animace

V rámci editačních nabídek musíme opakovaně ovládat mnoho různých funkcí. Kontrolovat výpisy, editovat a vytvářet položky rozličných parametrů. Kreativní návrh se může na první pohled zdát atraktivní, pracujeme-li však s takovým rozhraním opakovaně, může se rychle „okoukat“. V mnoha případech proto dáváme přednost kompromisu. Vyžadujeme na první pohled hezké a zároveň přehledné – kompaktní rozhraní, které nám ušetří mnoho nadbytečných pohybů myší.

Design uživatelského rozhraní jsem proto navrhl s ohledem na maximální využitelnost místa, uživatelský komfort a přehlednost.

Uživatelé

Stěžejní část systému tvoří správa uživatelů. Zde lze nastavit vedle obligátních položek jako login, heslo a email další údaje jako je vyučovaný obor, škola, předměty a tituly.

Rozvrhy a osobní nastavení

Veškerá data využívají ostatní moduly jako například editace a tvorba rozvrhů nebo osobní nastavení a profily uživatelů.

Informační systém - upravit uživatele

V rámci osobního nastavení lze měnit přihlašovací údaje a zobrazit osobní rozvrh.

Profil uživatele umožňuje vložit textové informace uživatele / pedagoga a volitelně i jeho fotografii. Uživatelské profily jsou zobrazovány podle jednotlivých kritérií (vyučovaný obor, škola) na jednotlivých webech.

Management novinek a informací

Management novinek a informací ve škole začleňují informace pro rodiče, soutěžní úspěchy, jídelní lístek, aktuálně, kalendář a články.

Informační systém - upravit fotografii

Aktuálně zobrazuje probíhající akce včetně podrobného popisu. Akcím lze přiřazovat textové či obrázkové přílohy. Kalendář zobrazuje akce trvale, je možné zobrazit je podle jednotlivých dnů, měsíců nebo let. Jednotlivé akce lze exportovat do otevřeného .ics formátu pro import do jiných aplikací jako je MS Outlook či Google Calendar.

Aplikace články slouží pro publikaci článků. Text i fotografie mohou vkládat, tak jako u ostatních aplikací, pouze uživatelé s příslušným oprávněním.

V rámci dlouhodobých úspěchů jsou nejen rodiče ale i potencionální uchazeči o studium informováni prostřednictvím soutěžních úspěchů.

Jídelní lístek přehledným způsobem zobrazuje aktuální jídelníček s možností formátování nabídky jídel podle jednotlivých týdnů v roce.

Multimédia

Multimédia jsou zastoupena nabídkami galeriíprojektů umožňující správu a modifikaci alb/projektů a jejich fotografií, textů, mp3, YouTube videí a pdf dokumentů.

Information system

Herní editory

Unreal editor

Tak jak roky přibývají, stále ubývá času, který můžeme věnovat hraní her. Zrovna tak, možná i více zábavné je sledovat samotný herní vývoj.

Duke nukem 3d

V současné době je mnohem více možností a nástrojů jak vytvořit vlastní mapu nebo mod. Jedny z prvních známých her, které v sobě měly editor map, byl například stařičký Doom, Duke Nukem, Warcraft atd. Více či méně komplikovaným způsobem umožňovaly tvorbu vlastních map, svou komplexností a uživatelskou přívětivostí se však neblížily možnostem současných nástrojů.

Rozhodl jsem se některé z nástrojů vyzkoušet.

ARMA 2 editor

Jeden z důvodů, proč je hra českého studia Bohemia Interactive tolik populární, je přiložený editor misí. Neobsahuje sice pokročilé možnosti editace zvuků, animací atd. jako některé jiná, vyloženě vývojářská prostředí, k tomu však koneckonců ani určen není. Umožňuje poměrně rychle a snadno vytvořit vlastní misi a to mu jde více než dobře. Záleží jen na hráči, jak moc využije jeho možností.


Vlastní mise v ARMA 2 editoru

Základní misi je možné vytvořit jen za pomocí myši a uživatelského prostředí editoru. Více pokročilou logiku je pak možné vytvořit ve skriptovacím jazyce hry. Syntax jazyka je přehledná, člověk se základními návyky algoritmizace bude jako doma. Dalším plusem je dobrá dostupnost výukových materiálů, hotových příkladů i početná herní komunita, která ráda poradí.

Arma2 script

+ nevyžaduje dlouhé studium pro vytvoření jednoduchého levelu
+ intuitivní skriptovací jazyk
+ podpora a početná hráčská komunita

- někdy poněkud svéhlavá AI

Unreal Development Kit 3

Unreal development kit je vývojové prostředí, které pohání Unreal Engine firmy Epic Games. V roce 2009 byl UDK, v té době běžící pod Unreal Enginem 3, uvolněn zdarma pro nekomerční použití. Firma Epic games tímto chtěla docílit zvýšení zájmu nejen nezávislých vývojářů.

UDK editor

UDK není pouhým editorem misí ale kompaktním vývojovým prostředím. Umožňuje vytvářet cut scény, obsahuje pokročilou správu zvuků, materiálů, světel, efektů, vizuální skriptování...

Přestože je editor uživatelsky přívětivý, leckterého zájemce může odradit. Díky jeho pokročilým možnostem není jednoduché level ladabyle „naklikat“ a zprovoznit. Abychom vůbec dosáhli nějakého výsledku, je potřeba se naučit „od každého trochu“.


Krátký trailer projektu vytvořeného v UDK

Samostatnou kapitolou je vizuální skriptovací jazyk Kismet. Ze začátku mi nesedl, připomínal mi "klikací Paintbrush", ne nástroj pro efektivní skriptování. Po mnoha hodinách používání beru zpět. Například práce s objekty na scéně (trigerry, animace, meshe atd.) je poměrně intuitivní a rychlá. Na druhé straně, klasické stavební prvky podobné podmínkám a cyklům jsou poněkud těžkopádné.

Třešničkou na dortu je dostupnost buildovací utility, která umožní všechny levely, včetně modifikovaných souborů, vybuildovat do jednoho instalačního souboru. Výsledek našeho snažení proto nainstalujeme obdobným způsobem, na který jsme zvyklí u jiných Windows programů.

UDK Kismet

+ kompletní vývojové prostředí
+ zdarma pro nekomerční použití
+ dostupnost tutoriálů a výukových materiálů
+ neustálý vývoj

+- Kismet

- nutné investovat více času pro osvojení editoru

Profesionální Inhouse engine

Na začátku každého projektu stojí studio před důležitým rozhodnutím. Vytvořit vlastní nebo si nechat licencovat cizí engine?

Licencovaný engine může výrazně urychlit vývoj a ušetřit peníze. Toto řešení má i svá negativa. Přestože je možné do jisté míry licencovaný engine upravovat, studio se může připravit o část konkurenční výhody, obdobnou technologii může použít kdokoliv jiný. Problémem může být i pozastavení vývoje, dramatická změna licenčních podmínek nebo krach společnosti, která licencovanou technologii vyvíjí. Nedostupnost technické podpory, nutných oprav atd. může mít pro vývoj fatální následky. Studio se tak do jisté míry stává závislým.

Mafia II

Některá velká studia si tak vyvíjí Inhouse engine pro svou potřebu nezřídka právě proto, aby se vyhnula těmto problémům. Pro malá studia s omezenými finančními prostředky je však volba licencovaného engine stále častější.

Jak může práce při tvorbě nového levelu s vlastním enginem a jeho editačními nástroji vypadat, jaké další výhody nebo nevýhody přináší?

Při vývoji hry na vlastním enginu se editačním a jiným pomocným nástrojům zpravidla nevěnuje tolik pozornosti. Nástroje proto nebývají zcela odladěné, mohou trpět nekompatibilitou mezi jednotlivými verzemi, nejsou uživatelsky přívětivé, obsahují bugy apod. Pro rozumnou práci s editačními tooly jsou často potřebné dodatečné úpravy v konfiguračních souborech, vlastní dávkové skripty apod. Výhodou je však „engine na míru“. Animátor, grafik si může určit, které vylepšení nebo funkcionalitu by rád do nástroje/enginu zapracoval, game designer může více rozvinout herní principy a gameplay. Výsledkem pak může být specifická hra, která má svou jinakostí více šancí upoutat stále náročnější herní publikum.

+ nové možnosti a funkce

+- veřejně nedostupné

- často uživatelsky nepřívětivé
- větší výskyt chyb
- dostupnost dokumentace a jiných výukových materiálů

Portfolio

Galerie

3D violoncello
3D model violoncella
kreativni rastr

kreativní rastr

kreativni rastr

3D model budovy

kvaterion

fraktál - kvaterion

ovce

foto - zvířata - ovce

ovce

foto - krajina - Val di Fiemme